Overturizm Türkiye’ye de sıçrar mı?

Overturizm Problemi: İspanya’da ve Türkiye’de Turist Hareketliliği

İSMAİL ŞAHİN – Barcelona’da bulunan göstericiler, turistlerin kaldığı kafelere su tabancalarıyla müdahale ederek sokaklara “Evine dön turist!” şeklinde sloganlar yazdı. SET (Southern Europe Against Touristification) adlı grup tarafından organize edilen gösterilere birçok farklı şehirden insan katıldı. Barselona’nın yanı sıra, İbiza, Palma de Mallorca, Granada, Malaga, San Sebastian, Lizbon, Venedik, Napoli, Cenova, Palermo ve Milano gibi popüler turistik yerlerde protestolar düzenlendi.

Louvre Müzesi, overturizm nedeniyle personelin greve gitmesiyle ziyaretçiler için kapandı. Dünya genelinde yılda 8.7 milyon ziyaretçi ağırlayan Paris’teki Louvre, dün çalışanların grev yapmasıyla büyük ölçüde kapalı kaldı. Personel, gözle görülür kalabalıklardan ve içeride yaşanan kaostan şikayetçi olarak protesto düzenledi; binlerce turist ise biletleriyle kapıda saatlerce bekletildi.

Venedik’den Atina’daki Akropolis’e kadar birçok turistik bölge, ziyaretçi sayısını sınırlarken Türkiye’de de durum tehlikeli bir hal almaya başladı. Türkiye’de overturizm konusunda uluslararası alanda tanınmış Kennesaw State Üniversitesi’nde görev yapan Prof. Dr. Melih Madanoğlu, özellikle İstanbul ve Bodrum’un overturizm açısından dikkat çektiğini belirtti.

Prof. Dr. Madanoğlu’nun değerlendirmelerine göre, turist yoğunluğu özellikle İstanbul’un Sultanahmet ve çevresinde yerel halkın yaşamını olumsuz etkiliyor. Pandemi sürecinde iç turizmin artmasıyla Bodrum, adeta nüfus patlaması yaşadı. Altyapı sistemleri (su, trafik, atık) zorlanmaya başladı ve konut fiyatları hızla yükseldi, böylece yerel halk için yaşam maliyeti arttı.

Fiyatlar Türkiye’yi Geride Bıraktı

Türkiye’deki turizm sektörü, yüksek fiyatlar ve düşük doluluk oranlarıyla sezonu açtı ve yaz aylarında Yunanistan’ın ardından İspanya’yı da geride bıraktı. Kur politikasındaki belirsizlik nedeniyle rekabet gücü azaldı. Maliyetler artmaya devam ettiği halde fiyatlar gerilemediğinden Türkiye, geçen yıla kıyasla şubat ve mart aylarında yüzde 13 oranında turist kaybı yaşadı. Haziran ayında turist sayıları yüzde 3-5 oranında artış gösterdi ancak temmuz ve ağustos aylarında fiyatlar istihdam maliyetlerini de aşarak İspanya’nın önüne geçti. Türkiye’de fiyatlar son 4 yılda euro bazında yüzde 40 arttı. Rekabet şansı düşünce, Türkiye’yi ziyaret etmek isteyen turistler daha ekonomik olan İspanya ve Yunanistan gibi ülkeleri tercih etmeye başladı.

‘Hareketlilik Bereket Getirmez’

Milliyet’e konuşan Prof. Dr. Madanoğlu, Overturizm ve Türkiye hakkındaki tespitlerini şu şekilde dile getirdi:

■ Overturizm Nedir?

Overturizm sadece kalabalığı değil aynı zamanda yaşam kalitesinin azalmasını da ifade eder. Gürültü, çevre kirliliği, trafik ve kira artışları gibi sonuçları vardır.

■ Türkiye’de Durum Nasıl?

1990’ların başında İstanbul’daki Beyazıt ve Laleli bölgelerine Rus turistlerin akını, ticareti canlandırdı. Fakat ilerleyen dönemlerde sokaklarda dolaşmak zorlaştı. Bu durum, plansız turizm büyümesinin tipik bir sonucudur.

■ Pandeminin Etkisi Nedir?

Pandemi, turizmi ani bir şekilde durdurdu ve Venedik’te kanalların temizlendiği, Barselona’da sessizliğin hakim olduğu bir dönem yaşandı. Ancak pandemi sonrası yoğun seyahat talebi kontrolsüz bir şekilde yönetilince overturizm sorunu büyük bir şekilde geri dönüş yaptı.

■ Sosyal, Ekonomik ve Felsefi Boyutu Nasıl?

Overturizm, yerel halkın mahallelerinden uzaklaşmasına neden olur. Kısa vadeli kazanç sağlayan turizm, uzun vadede yerel işletmeleri global markalara bırakarak yaşam maliyetlerinin artmasına neden olur. Felsefi açıdan bakıldığında, turizm kavramının anlamı yeniden sorgulanır hale gelir.

■ Fiyatlar Soruna Çare Olabilir mi?

Turizmi sadece ekonomik gücü olanlara açmak, sosyal adaletsizliğe yol açabilir. Kalıcı ve adil çözümler, kapasite yönetimi, alternatif destinasyonlar ve ziyaretçi eğitimiyle sağlanabilir.

■ Türkiye İçin Öneriler

Taşıma kapasitesi analizleri yapılmalı, farklı mevsimlerde alternatif turizm türleri teşvik edilmeli. Sektör, sadece turist sayısına değil aynı zamanda kaliteye ve sürdürülebilirliğe odaklanmalıdır.

Related Posts

Dev proje hüsrana döndü… 170 milyon TL harcandı, akredite bile olamadı

Kimya sektörünün en büyük projelerinden biri olarak lanse edilen Kimya Teknoloji Merkezi (KTM) uğradığı zararla hüsrana dönüştü. Sektör temsilcilerinin verdiği bilgilere göre, maliyeti bugüne kadar 170 milyon TL’ye ulaşan KTM’nin geliri yok. Merkez, iki yıl geçmesine rağmen akredite bile olamadı.

Türkiye’de ilk kez gıda ürününe karekod basıldı

8 Mayıs 2025 tarih ve 32894 sayılı resmi gazetede yayımlanan yönetmeliğe ait değişiklikle satış ve toplu tüketim yerlerinde gıda karekodu zorunlu kılındı. 29 Mayıs 2025 tarihinde duyurularak 60 günlük süre başlatılan ve 28 Temmuz 2025 tarihinde …

Bağımsız milletvekilinden ucuz tavuk döner hesabı: Bu da yerli ‘Big Mac Endeksi’

Bağımsız Balıkesir Milletvekili Burak Dalgın, KYK burs ve kredisi ile öğrencilerin alım gücünü somut bir örnek üzerinden gösterdi. Tavuk döner üzerinden yapılan hesaplamalar, bursların alım gücünü gözler önüne sererken, yöntemin Big Mac Endeksi ile benzerliği dikkat çekiyor.

Tarım Kredi marketlerinde yeni dönem: Cumhur reyonu…

Son yılların en korkulu belası enflasyon için hükümetin attığı adımlardan birisi de yurt genelinde Tarım Kredi marketleri açmak olmuştu. Ancak bu marketler sektörde hakim olan diğer marketlerin ürün fiyatları ile hemen hemen aynı olması ile eleştiri …

Milletvekili Bekir Başevirgen: Ekonomiyi ‘Şimşek’ çarptı

CHP Manisa Milletvekili Bekir Başevirgen, “Kırmızı et bir yılda yüzde 100 zamla 700 liraya dayandı. Süt ortalama 32 lira, yumurtanın kolisi 150 liraya kadar yükseldi. Ekmek 12 lira, benzin ve motorin ise 55 lirayı buldu. Et tencereye girmez oldu, çocuklar sütün tadını unuttu. Bu halk sabahın köründe zam haberiyle uyanmaktan bıktı. Ama Saray ve Şimşek hala ‘program işliyor’ dedi.

Tarım Kredi’nin öz kaynakları 74 milyar liraya ulaştı

Tarım Kredi Kooperatifleri, 2025’in ilk yarısında finansal sonuçlarını açıkladı. Öz kaynak büyüklüğü yüzde 37 artışla 74 milyar liraya çıkarken, aktif büyüklük 180 milyar liraya, net kâr ise 5,5 milyar liraya ulaştı.